עשרה בטבת נקבע ליום תענית ציבור מפני המצור שערך נבוכדנצר ביום זה על ירושלים, צעד ראשון בתהליך החורבן של בית ראשון.
להלן מספר פרטי הלכות הנוגעות בעיקר לחולים ומאושפזים בבית החולים, בדגש על ההלכות המיוחדות לצום השנה, שחל ביום שישי והוא מסתיים בליל השבת.
הפטורים מהצום
חולה, אף שאין בו סכנה, פטור מהצום, ואוכל ושותה כרגיל, ואסור להחמיר על עצמו.
אשה בהיריון, יולדת, ומניקה פטורה מהצום. כך גם מי שהפילה אחרי 40 יום מעיבורה.
צוות רפואי המרגיש במהלך הצום כי צלילות דעתו או ישוב דעתו נפגעת, מותר לו לשבור את הצום.
תרופות
אדם הנזקק לקחת תרופות, ואינו יכול לבלוע בלא מים, יכול לבלוע את התרופה בסיוע מעט מים.
תפילה
מי שאינו צם, אינו אומר 'עננו' בתפילת העמידה.
בעשרה בטבת שחל ערב שבת אין אומרים בתפילת המנחה 'אבינו מלכנו', ואין אומרים 'תחנון'.
דינים המיוחדים לצום בערב שבת
מותר לרחוץ במים חמים לכבוד שבת.
מותר לכבס, או להסתפר ולהתגלח לכבוד שבת.
סיום התענית
התענית מסתיימת, בירושלים בשעה 17:17.
מאחר שסיום הצום הוא בליל שבת אסור לאכול ולשתות לפני קידוש.
צוות רפואי או מלווי המטופלים שאינם יכולים להמתין עד לאחר תפילת ערבית, יכולים לקדש מיד בצאת הכוכבים (ויקראו קריאת שמע לפני הקידוש).
לאחר הקידוש יאכלו לפחות כזית פת, לקיים דין 'קידוש במקום סעודה'. ואם אינם יכולים לאכול פת, יאכלו כזית 'מיני מזונות'.
שתית קפה ואכילת עוגה לאחר הצום
אדם המעוניין לשתות קפה, ולאכול מזונות בסוף הצום – יעשה קידוש, ויאכל כזית פת, ואז יאכל את העוגה וישתה את הקפה.
אפשרות נוספת לקדש ולאכול עוגות, ולברך ברכה אחרונה ואחר כך לערוך סעודתו בפת (בדרך זו יוצאים מידי ספק ברכות).
שתית קפה ואכילת עוגה בתוך הסעודה.
המעוניין לשתות קפה בחלב בתוך סעודת הפת, יוכל לשתותו בתחילת הסעודה וכשמסיים לשתות את הקפה, יאכל דבר מה פרווה, בכדי להפריד בין החלב למאכלים הבשריים. ויש שמקפידים להמתין כחצי שעה בין החלב לבשר בנוסף להדחת הפה. יש שנהגו על פי הזהר שלא לאכול חלב ובשר בארוחה אחת, ינהגו כדרך השניה – לאכול מזונות אחרי הקידוש עם הקפה, ואחר כך יתחילו סעודה.
מי ששתה יין 'מלא לוגמיו' בשעת הקידוש, אין צריך לברך 'שהכל' על הקפה (ויש להניח כבר את הקפה לפניו בשעת הקידוש). מי שרק טעם מהיין (עליו קידש אחר ששתה מלוא לוגמיו), יש בזה חילוקי מנהגים האם היין פוטר את שאר המשקין מ"שהכל" [ועל כן נכון שיפטור את הקפה בברכת "שהכל" על סוכריה וכדומה]. לא טעם מהיין – מברך "שהכל" על הקפה.
השותה את הקפה בתוך סעודת השבת, ולא שתה מן היין כנ"ל, יש בזה ספק האם יש לברך על קפה בתוך הסעודה, ולכן יפטור אותו בסוכריה או שוקולד כנ"ל.
האוכל עוגה בתוך סעודתו, יברר האם היא מסוג העוגות שיש לברך עליהן "מזונות" גם בתוך הסעודה, או שדינה כדין רוב העוגות שאין מברכין עליהן בתוך הסעודה.
בין על העוגה, ובין על הקפה אין צריך לברך 'ברכה אחרונה', ונפטר במה שיברך 'ברכת המזון'. ואמנם השותה קפה לפני שמתחיל בסעודתו יש אומרים שאינו נפטר בברכת המזון, ולכן או שישתה קפה פחות מרביעית, או שלאחר ברכת המזון יאכל או ישתה דבר מה שברכתו האחרונה בורא נפשות ויברך עליו ברכה אחרונה ויכוין לפטור את הקפה ששתה לפני הסעודה.
המדור בבניה ויעלה בקרוב…