משולחנו של רב בית החולים
בישולי עכו"ם בבישול קציצות במטבח מוסדי
במטבחי המרכז הרפואי "שעיר צדק" מבושלות מדי יום אלפי מנות אוכל המטופלים. כלל הבישול נעשה ברמת הפיקוח הכשרותי הגבוהה ביותר, בכדי שהכל יוכלו לצרוך את המזון בין כתלי בית החולים ללא חשש ופקפוק.
לצד ההקפדה על כשרות המוצרים, חלק בלתי נפרד מהידורי הכשרות קשורים לבישול והכנת המזון עצמם. בכלל זה, ההקפדה על בישול ישראל מהודר לכל הדעות.
כידוע, יש הבדל בהלכה זו של בישולי נכרים, שהוא איסור דרבנן (טוש"ע יו"ד קי"ג), בין בני אשכנז לבני ספרד. בעוד שבני אשכנז נוהגים להקל בבישול ישראל כך שדי עבורם אם הישראל הדליק את האש, אף אם פעולת הבישול עצמה נעשתה על ידי נכרי, הרי שבני ספרד מקפידים יותר שהנחת האוכל עצמו על האש לבישול, תיעשה על ידי ישראל בלבד, ואין די במה שהנכרי הדליק את האש.
במרכז הרפואי מקפידים על בישול ישראל לכל השיטות, ועל כן ישראל הוא זה המניח את המוצרים על גבי האש.
בתקופה האחרונה התעוררה שאלה מעניינת, בנוגע למכונות המשמשות בתהליך בישול או טיגון של קציצות. אל המכונה מכניסים תערובת, והיא קורצת ממנה קציצות ומשליכה אותן אל הרוטב או השמן. מכונה זו מוכרת מטיגון פלאפל, אך במטבחים מוסדיים משתמשים בה גם לבישול קציצות.
תפקידו של הבשלן העומד ליד הסיר הוא להכין את הסיר, למלא אותו ברוטב או בשמן, להפעיל את המכונה, ואז לדחוק אל המיכל שלה את התערובת. הקציצות מוכנסות "בפועל" אל הסיר על ידי המכונה הייעודית. האם יש צורך שהמכניס את הקציצות יהיה ישראל?
עצם הנידון בטיגון פלאפל, נוגע בשאלה נוספת בבישולי נכרים, האם פלאפל נחשב דבר שעולה על שולחן מלכים או לא, מאחר שמה שאינו עולה על שולחן מלכים, אין בו משום בישולי עכו"ם. בין ספרי ההלכה בדורנו, בספר "הכשרות" של הרב יצחק יעקב פוקס שליט"א כתב בפשטות שאין בו משום בישולי עכו"ם, וכך כתב בספר אהל יעקב סקוצילס בשם רבי אביגדור נבנצל. אמנם, באור לציון תשובות ה' עמ' רנז כתב, שכיון שלדבריו שם הגדר של "עולה על שולחן מלכים" הוא מה שעולה "כיום" על שולחן שרים ונכבדים, "וכיון שכן כיום שאף שרים ונכבדים מאכלם הוא כהמון העם, ולא נמנעים מלאכול אף מאכלים פשוטים שאוכל המון העם, וגם כדורי פלאפל הם אוכלים על שלחנם, נחשבים הם עולים על שולחן מלכים, ויש בהם משום בישולי נכרים", עיין שם.
וכך גם הביאו משמו של הגר"ע יוסף להחמיר בדבר.
על כל פנים בנוגע לקציצות בשר, עופות ודגים, שהם בוודאי נחשבים "עולים על שולחן מלכים" – קיימת השאלה במלואה.
והנה, יש לדון בזה, ראשית בכך שההכנסה בפועל של המאכל אל תוך הסיר היא בכוחה של המכונה ולא בכוחו של האדם,
ואמנם כידוע הפעלת מכונה באופן התקין והרגיל שלה, בפעולה שמתחילה בידיו של האדם, נחשבת לגמרי כמעשיו של האדם, וכידוע לגבי הפעלת מכונית, או לגבי טרקטור בשביעית, שכתב החזון איש בשביעית סימן כ"ז, שאפילו בלי כח האדם, הוו מעשיו לגמרי. וכיוצא בזה.
וגם כאן לכאורה הוא הדין, שאפילו שהמכונה פועלת את השלב האחרון של ההכנסה של האוכל אל הסיר, מכל מקום פעולתה נחשבת מעשה שלו.
והנה בנידון דידן יש שתי פעולות של בני אדם, האחת הדלקת המכונה, והשניה דחיקת הבשר, ונראה שאפילו אם יהודי יפעיל את המכונה לא יהיה בכך די, שאף שהפעולה של הכנסת הבשר לסיר היא תוצאת פעולת המכונה, מכל מקום הרי כשמפעילים את המכונה, אם לא יכניסו בתוכה בשר, לא יהיה כאן כלל בישול לעולם, ורק על ידי שמכניס את הבשר לתוך המכונה, רק אז מתחיל התהליך, ולכן האדם שדוחק את הבשר הוא הגורם לפעולה האחרונה של הבישול, והוא זה שצריך להיות ישראל בדווקא לדעת מרן הבית יוסף.
וכך מצאתי בספר חוט שני ענייני יו"ד עמ' ק"ג:
"שאלה: תנור שמבשלים בו מאכלים ולפני התנור יש סרט נע שעליו מניחים את התבשילים והיהודי מדליק את התנור ואת הסרט נע, והגוי מניח את המאכלים על גבי הסרט נע, מי נחשב המבשל, מי שמדליק את התנור והסרט נע, או מי שמניח את התבשיל על גבי הסרט נע? תשובה: הדבר פשוט שמי שעושה את הפעולה האחרונה שלפני הבישול הוא נחשב המבשל, כגון אם היהודי מדליק את התנור ואת הסרט נע, ועדיין התבשילים אינם על הסרט נע, אזי מי שמניח אח"כ את התבשיל על הסרט נע הוא נחשב המבשל. וכן להיפך, אם הסרט נע לא פעל והיהודי הניח את התבשיל על הסרט נע, ואח"כ בא הגוי והפעיל את החשמל כך שעשה את הפעולה והמעשה שהתבשיל יכנס לתוך התנור, הרי הוא נחשב שהוא עושה את מעשה הבישול, ואף אם נימא דמה שהסרט נע מכניס את הקדירות לתנור אין זה נחשב למעשה גמור אלא כגרמא בעלמא, מ"מ באיסור בישולי עכו"ם פשוט שכל מי שאליו מתייחסת הפעולה הוא נחשב המבשל".
למרות שיש לדון בקולות מסוימות הקשורות לכך שמדובר בגוי העובד בבית ישראל, ובפרט במטבח ציבורי הדומה למטבחי מלונות ומסעדות, מכל מקום במטבח שמקפיד להחמיר ככל האפשר בכדי שהכשרות תהיה לכתחילה, נראה שיש להקפיד על כך שמי שיכניס את התערובת למכשיר המכין את הקציצות ודוחק אותן אל הסיר, יהיה ישראל.
המדור בבניה ויעלה בקרוב…