אל בית מדרשנו הגיעו מספר שאלות מצויות אצל צוותי רפואה בנוגע לשבת זכור וימי הפורים. להלן נפרט בעז"ה את השאלות ואת התשובות עליהן הלכה למעשה.
תשובה: נחלקו הפוסקים אם נשים חייבות בקריאת פרשת זכור. דעת ספר החינוך שנשים פטורות, מפני שאין דרכן לעשות מלחמה ולכן אינן חייבות לזכור את החיוב להילחם בעמלק.[1] אך המנחת חינוך תמה עליו, וכן דעת הבנין ציון[2] בשם רבי נתן אדלר, ומהרי"ל דיסקין[3], שנשים חייבות בפרשת זכור.
להלכה, דעת הגרש"ז אויערבאך שמעיקר הדין פטורות, אך ראוי להדר לשמוע, וכן אמר לאשתו הרבנית שתלך לשמוע הקריאה[4]. וכן כתב בארחות רבינו הקהילות יעקב בשם בעל החזון איש שנשים פטורות מזכור, אמנם הקהילות יעקב עצמו העיר את בנותיו לשמוע פרשת זכור.[5] ובקובץ קול תורה (ניסן תשס"ג) הביאו בשם הגר"מ פיינשטיין שנשים לא נהגו לשמוע קריאת הזכור.
ולמעשה הדבר תלוי במנהג, יש קהילות שמקפידים על כך (ובפרט בירושלים), ויש שלא הקפידו בכך, ובשגרה יש לכל אישה לעשות על פי מנהגם, אך במצב של חולי או חולשה, יש בהחלט מקום להקל שלא לשמוע פרשת זכור. אך במקרה כזה ראוי שתקרא את פרשת זכור על כל פנים מתוך חומש, משום שיש סוברים שיוצאים בכך ידי חובת קריאת פרשת זכור.
ולנידון השאלה – במידה שהאחות שבה מבית החולים תשושה מעבודתה ואינה מסוגלת לשמוע פרשת זכור, דינה כאמור. אך ראוי שתשמע את הקריאה בבית הכנסת, ובהרבה מקומות יש מניינים לנשים לזכור בשעות הצהריים.
תשובה: פסק הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, כי אנשי צוות רפואי המרגישים כי התענית עלולה לפגוע ביכולת התפקוד התקין שלהם, פטורים מלצום. כשם שהחולה שאין בו סכנה פטור מן הצום, כך פטור הצוות הרפואי המטפל בו, ואשר יכולתו לתפקד כראוי תיפגע בעקבות הצום. וכל שכן במי שמטפל בחולים שיש בהם סכנה. כמובן, שכל רופא צריך לשקול את הסבירות שיכולת התפקוד שלו תיפגע משמעותית בעקבות הצום. כך לדוגמה, רופא משפחה המקבל קהל במרפאת קופת החולים בשעות הבוקר, בדרך כלל אינו יכול להורות היתר לעצמו שלא לצום.
תשובה: ראשית, נתייחס רק להלכה לגבי תענית אסתר ולא לגבי שאר הצומות, משום שיש חילוקים בהלכות אלו בין הצומות השונים. תענית אסתר קלה יותר משאר הצומות. ואף שנהגו לצום ואין לפרוץ גדר, וכן יש בתענית זו ענין סגולי מיוחד והיא עת רצון לתפילה ולישועות לכלל ולפרט, יש לדעת את ההלכות עבור חולים, קשישים, מעוברות ומניקות. נפרט בקצרה:
תשובה: ישנה מחלוקת גדולה בנושא בין המשנה ברורה לבין החזון איש. דעת המשנה ברורה היא שאדם שנמצא בשעת עלות השחר בירושלים, מתחייב בפורים דמוקפין גם כן. לעומתו דעת החזון איש היא, שאם הוא הגיע לירושלים אחרי שהתחיל כבר פורים דמוקפין, כמו בשאלה זו, הוא אינו חייב במצוות הפורים בירושלים. הכרעת הפוסקים במחלוקת זו היא שיש לקיים את מצוות הפורים בלי ברכה. (עבור נשים שגם כך יוצאות ידי חובתן בשמיעה של המגילה, המשמעות היא שיש לשמוע את המגילה מפי בעל קורא).[6]
עם זאת, דעתו של רבינו מרן הרב אשר וייס שליט"א היא, שאחות שמגיעה לירושלים במצב כזה רק לשם עבודתה, ולא באה להתגורר בעיר ביום זה (כלומר: לאכול סעודה, לישון וכו'), אינה מתחייבת במצוות החג בירושלים לכל הדעות, והיא פטורה מפורים בירושלים ואינה צריכה לחגוג אלא את פורים של י"ד.
מלבד זאת, למיקל שלא לא לקרוא מגילה ביום ט"ו במקרה זה, יש עוד טעמים לסמוך עליהם.[7]
יש לציין, שגם מי שנכנס לירושלים לפני השקיעה של ליל ט"ו, ישמע את המגילה אך לא יברך עליה.[8]
אמנם המגיע לעיר או לכרך אחרי עלות השחר של יום הפורים בעיר או בכרך, פטור ממצוות היום.
תשובה: בדרך כלל, אנשי צוותים רפואיים מקפידים לפעול בחכמה בכדי שיוכלו לקיים את כל המצוות ולמצוא לכך זמן לפני או אחרי משמרות, או בתוך המשמרות כאשר הדבר מתאפשר. אך אכן ההלכה היא, שאנשי רפואה או סיעוד שנמצאים באמצע משמרת, וטרודים ביותר בעבודתם להציל נפשות ולרפא חולים, כך שאם יתפנו למשך שעה לשמיעת המגילה תיפגע העבודה שלהם, הם פטורים מן המצוה. (הדבר נכון כמובן גם עבור מי שזו עירו למעשה ולא קיים את המצוות ביום השני). כעיקרון, יש לפעול בחכמה בכדי לקיים את מצוות החג, כגון לשמוע את המגילה לפני תחילת המשמרת, אבל אם לא הסתייע לעשות כן, ובמהלך המשמרת רואים שאין פנאי לקיים את המצווה, והעבודה תיפגע – הם פטורים מכך.[9]
תשובה: רופא שאינו עוסק בפיקוח נפש, יכול לשתות פחות מרביעית יין. אך רופא העוסק בפיקוח נפש או שיכול להיקרא לעסוק בכך, אסור לו לשתות אף כמות מזערית של יין.
[1] מצוה תר"ג.
[2] החדשות סימן ח'
[3] שו"ת מהריל"ד קונטרס אחרון סימן ק"ב.
[4] הליכות שלמה מועדים פרק יח.
[5] ארחות רבינו חלק ג עמוד לג.
[6] משנה ברורה סימן תרפ"ח ס"ק יב, ועיין ביאור הלכה סימן תרפח ד"ה בן עיר שכתב שאין לסמוך על זה למעשה לענין ברכה; חזון איש אורח חיים סימן קנב ס"ק ו.
[7] הגרמ"ש קליין, ומשום שדעת הרא"ש, שרבים מהפוסקים סברו שכך פסק השו"ע, היא שאם לא נכנס לכרך בעלות השחר של י"ד, אינו מתחייב בט"ו; ואף אם הוא נקבע לפי שהותו בעלות השחר של ט"ו, יש אומרים שאי אפשר להתחייב שוב בט"ו אם כבר קיים י"ד (ועיין שבט הלוי ח"ח סי' ק"ס); ואפילו אם שייך להתחייב פעמיים, לא התחדש דין זה אלא במי שעקר מן העיר וקבע את מושבו בכרך, ולא מי שהגיע רק ליום אחד, וכפי שמשמע בדברי כמה ראשונים (וכך פסק הגר"מ קארפ הלכה למעשה ע"פ דעה זו, ומטעם זה בלבד). על כך יש להוסיף את דבריו של רבינו הרב וייס שליט"א.
[8] חזון איש שם, בדינים העולים.
[9] כדין העוסק במצוה פטור מן המצוה כשאי אפשר לקיים שניהם, והרי הם עוסקים במצוה רבה של הצלת נפשות ורפואת החולים. וכך מצינו בפוסקים פעמים רבות בקשר לקיום שאר מצוות היום.
המדור בבניה ויעלה בקרוב…