חג הסוכות
הפטורים ממצות סוכה:
מצוות ישיבת סוכה דורש תיכנון נכון של המטופלים ובני משפחותיהם, כשכל מצב גורם לשינויים הלכתיים, ומשכך ראינו לסכם את ההגדרות ההלכתים, וכדלהלן:
על פי המבואר במשנה נפסק בשו"ע שמשמשי החולה פטורים ממצוות סוכה.
שני טעמים נאמרו בדין זה: א. 'כל העוסק במצווה, פטור מהמצווה'. ב. ה'מצטער' פטור מסוכה, ולכן אם הוא מצטער בישיבה בסוכה מחמת שטרוד בעסקי החולה, הרי הוא פטור.
ה'עוסק במצווה פטור מהמצווה': כותב הרמ"א (סימן ל"ח סעיף ח') העוסק במצווה ויכול לקיים מצווה אחרת בלא טורח חייב לקיים את שניהם, ואם הדבר כרוך בטירחה פטור מהמצווה השניה.
העוסק במצווה, גם בשעות המנוחה, נחשב כעוסק במצווה (ביאור הלכה שם).
א"כ המטפל בחולה, בשעה שהחולה זקוק לו, הרי הוא פטור ממצוות סוכה, ואין לו לעזוב מצוותו בשביל מצוות ישיבה בסוכה. ורק באם החולה אינו זקוק לו, כגון שיש בן משפחה אחר שיכול לטפל ולהשגיח על החולה, או כגון שהחולה נרדם וכדו', וכעת הוא רוצה לאכול, עליו לאכול בסוכה.
וכן צוות רפואי במהלך המשמרת הרי הם עסוקים במצווה, וכאשר הם רוצים לאכול, פטורים ממצוות סוכה. אבל בזמן ההפסקה שלהם אם אין הדבר כרוך בטירחה, והם רוצים לאכול, יאכלו בסוכה.
'מצטער פטור מהסוכה': ישנם מצבים שבהם אין המטפל עסוק בלשמש את החולה, אך עדיין מחשבתו ודעתו על צרכי החולה, ובאם הישיבה בסוכה תגרום לכך שדעתו תהיה מוטרדת, הרי הוא מצטער, ומצטער פטור מסוכה (שבות יעקב ח"ג נ"א).
כל הפטור הן מחמת שהוא עסוק במצווה, והן מחמת שהוא מצטער, ואע"פ כן רוצה להחמיר על עצמו, אין לו לברך 'לישב בסוכה', כיון שהוא פטור, ולא יכול לומר 'וציוונו לישב בסוכה' (סימן תע"ה שעה"צ ל"ט. וסימן תרל"ט משנ"ב ס"ק ל"ד).
אמנם דעת הרמ"א שכזית בלילה הראשון גם המצטער חייב בסוכה, והכרעת המשנ"ב שלא יברך על ישיבה זו.
לדוגמא אחד מבני אשכנז שפטור מחמת שהוא מצטער, ולא מחמת שהוא עסוק במצווה, כגון שיש בן משפחה אחר שמטפל כעת בחולה, אבל הוא עדיין מצטער מחמת שדעתו על עסקי החולה, חובה עליו בלילה הראשון לאכול כזית פת בסוכה, ויבקש מאחר להוציאו בברכה.
לסיכום: על כל אחד יראה לנכון לשקול באיזה מצב הוא נמצא, וע"פ זה ידע האם הוא מחויב במצוות סוכה בשעה זו.
אמנם חולה מבני אשכנז שמצבו מאפשר לו, והצוות הרפואי מאשר לו, חייב בלילה הראשון לאכול כזית פת בסוכה. במקרה זה, לא יברך 'לישב בסוכה', אלא יבקש מאחר שיכוין להוציאו ידי חובת הברכה.
מלווי החולה
דיני ארבעת המינים
ואם כל היד מכוסה בתחבושת או גבס; ככל שיש באפשרותו להסיר את התחבושת ואין הוא מסיר – יטול בלא ברכה. ואם אי אפשר להסיר את התחבושת, יכול לכתחילה ליטול את ד' המינים בידו עם התחבושת, ואף לברך.
ואם ראשי אצבעותיו מגולים, בכל ענין יכול להחזיק את הד' מינים בראשי אצבעותיו, ולברך.
הזכרת 'משיב הרוח ומוריד הגשם'
המדור בבניה ויעלה בקרוב…