בשבוע שעבר עסקינו ביסודות מלאכת קושר האסורה בשבת. בין נידונו הנושאים הבאים שנזכיר כאן בקצרה:
להלן נבאר פרטים נוספים בהלכה זו, ונפרט את המשמעויות ההלכתיות של מלאכה.
המשנה ברורה (סימן שי”ז ס”ק ז', עיין גם ס”ק כ”ג) הביא דברי מהרש”ל שכל קשר אפשרי לפותחו מותר גם לנתקו. ומשמעות הדברים שאם אסור להתיר את הקשר כיון שהוא קשר לעולם – אסור גם לנתק אותו. ויש בדבר חידוש שאף ניתוק החוט הוא בכלל התרתו. ולפי זה בקשר שנעשה לזמן בינוני וכגון בקשרי אריזות וכדומה יהיה איסור לנתק.
מאידך בדברי המשנה ברורה בסימן שי”ד (ס”ק ל”א) משמע שבחיתוך חבל התיבה דנו רק מצד סותר ולא דנו כלל מצד איסור מתיר בחיתוך, וכן בבית יוסף בסימן שי”ז הביא דברים הראשונים לגבי תפירה של צלי עוף שמותר לחתוך ולא. דנו כלל מצד מתיר, ומשמע שאין איסור מתיר בחיתוך חבל.
ונראה שיש לחלק בין מנתק הקשר עצמו, שבכהאי גוונא חשיב מתיר, אך מנתק במקום אחר שאין זה בקשר כלל ואין זה אלא חשש איסור סותר, ומבואר בסימן שי”ד שם שמותר לעשותו, שאין איסור סתירה בכלים בכהאי גוונא.
לפי זה יש לדון בקשר שאין הדרך להתיר אותו אלא לחתוך את החבל האם נחשב לקשר של קיימא, ובמקום שחותכים את הקשר עצמו פשוט שאין זה קשר של קיימא, אבל במקום שעתיד לחתוך במקום אחר כיון שאין זה ממלאכת מתיר יש לדון אם זה חשוב קשר שאינו של קיימא. קיימא, שכן הקשר עצמו נשאר ולא הותר.
והנה, הגרש”ז אויערבאך (שמירת שבת כהלכתה פרק להערה סז) נקט שקשר שסופו לזרוק לאשפה לא חשיב קשר, ואם כך כל שכן בקשר שהדרך לחתוך שלא נחשיבו כקשר, שהרי אין דעתו להשתמש בו.
הגרש"ז עצמו מתקשה מחמת מה שנראה משו"ת הריב"ש (סימן קכ"ב) לגבי לולב שקשר שזורקו שלם נחשב קשר של קיימא, עדיין מסתבר שבדבר שחותך את הקשר, אין זה קשר של קיימא כיון שתכלית הקשר היא החיבור בין השני, וכל שהחיבור אין סופו להתקיים אין זה קשר של קיימא.
וכן כתב כסברא נוסף הגרש”ז שכל שהוא מעונין שהתוצאה מחמת שהיא החיבור לא תהיה לעולם, ואפילו בשקית אוכל שקושר אם היא קורע ממקום אחר, כיון שברצונו שתכלית המעשה לא תתקיים – לא חשוב קשר של קיימא.
וכן מוכח בדברי רש"י בסוף מסכת שבת (דף קנז, ב) שכתב שמותר לקשור בגמי כיון שסופו להתייבש ולפקוע, ונראה שאין הכרח שהקשר יפקע, אלא שהמקדה כבר לא תהיה קבועה בו, ומזה אנו יכולים ללמוד גם כן שאם תכלית המלאכה לא תתקיים. אין זה נחשב קשר של קיימא.
אמנם אפשר לדחות, שכוונת רש”י היא שמחמת שסופו להתייבש, סופו להתיר בעצמו את הקשר, וכן נראה מדיוק לשונו – “ולהכי נקט גמי – שראוי למאכל בהמה, ולא מיבטל ליה קשר להיות של קיימא, דמנתק כשיבש”. ומשמע קצת שאדרבה מצד עצמו הוא נחשב קשר, ורק מחמת שלא מבטלו לעולם שרי, והיינו בהכרח שאין כוונתו להשאירו שם, ובסוף יתייר את הקשר. וכן הביא המאירי שם בשמו “וגדולי הרבנים פירשו בקשירה זו שלא שיית בגמי לח אלא מפני שראוי למאכל בהמה ואינו מבטלו לשם עד שיהא הקשר עושה קשר של קיימא”.
למעשה, בצמידי בית החולים, האם מותר לנתקם שלא במקום הקשר – בשת שבת כהלכתה (פרק ט' סעיף ט”ו) כתב משני טעמים. א', מחמת שהקשר נעשה עד יבוא לביתו, ומשום כך אין זה קשור לזמן בינוני אלא רק עד תום הפעלה. ב', מחמת שהניתוק הוא בדרך השחתה ואין הוא בדרך התרה שמתקן את החוט באמצעות אחר, אין זה מלאכת מתיר.
ועוד יש להוסיף, שממה נפשך: אם יש מלאכת מתיר שלא במקום הקשר, הרי כאן אין זה קשר של קיימא שהרי סופו להיחתך, ואם אין זה ממלאכת מתיר – הרי שאין כאן כלל מלאכה.
בגמרא (שבת קי”א א') מבואר שנחלקו תנאי האם קשר עניבה הוא קשר האסור מהתורה או מותר לכתחילה. ולא הוברר מה טעם המתירים קשר עניבה.
לומר שטעמו מבוסס על כך שאפשר להתיר בקלות, שהרי זו דעת ר”מ שקשר אפשר להתירו ביד אחת איננו קשר, אבל הביאור הלכה למעשה סימן שי”ז כתב שלא קיימא לן כמוהו. ובפרט, שמתבאר בגמרא שם שקשר עניבה לא נחשב קשר רופף, ויתכן שאף לר”מ יהיה חייב חטאת, כיון שהוא קשר מהודק.
ונראה (וכן כתב בארחות שבת פרק י' סעיף י”ב), שקשר עניבה יש בו ענין אחר, שכיון שיש דרך לפתוח אותו ואין צריך להתיר את הקשר אלא על ידי משיכה בקשר הוא נפתח, אין זה נחשב קשר כללי, ואף שמצד הקשר עצמו. הוא חזק. ועל כן לרבי יהודה הוא קשר שחייבים עליו.
הרמב”ם בפרק י’ הלכה ה’ כתב – “העניבה מותרת לפי שאינה מתחלפת בקשירה, לפיכך החבל שנפסק מקבץ שני קצותיו וכורך עליו משיחה ועונב עניבה”.
ולשיטתו דבריו פשוטים, שהרי הוא וברר שצריך לקשר אומן, רק גזרו גם על מה סובר שבקשר עניבה לא גזרו, כיון שאין להתבלבל בינו לקשר אחר.
אבל לדעת החולקים, בהכרח הטעם שאין זה קשר, כיון שלדעתם כל קשר של קיימא אסור אבל קשר עניבה אינו קשר.
בזמנינו שימוש בקשרי חבלים לצורך חיבור נדחק מחמת חומרי קשירה נוחים יותר, שהם האזיקים. ולפניהם היה נפוץ שימוש בחוטי ברזל לקשירה.
יש לדון האם מלאכת קושר היא רק כשנוצר קשר, כמו שהוא אצל חז”ל, דהיינו פיתול החוטים זה בזה, פשוט שמקשה על ההתארה שלהם, או שכל אופן של הידוק יש בו קשר משום.
בפרק זה נדון באזיקון, כאשר מכאן זיהוי שרעיון פעולה שלו דומה ומעט שונה.
בספר חוט שני (פרק ל”ד סעיף י”ב) כתב שאין זה נכלל בכלל קשר, וביאר שאין זה אלא כחיבור במנעול. וכן הביא בשמירת שבת כהלכתה (פרק מ' סעיף לב) להתיר.
יש להביא ראיה לדבריהם, מקשר עניבה, וכשם שלמדנו שקשר עניבה אינו קשר, ומבואר שלא מספיק חיבור וצריך צורת קשירה, ואם כך בשאר חיבורים יהיו מותר.
אבל מאיידך לפי מה שביארנו לעיל (וכן כתב בשו”ת שערי יושר חלק ה’ סימן נ”ח בשם הגרי”ש) הרי ענין העניבה הוא כיון שנקל להתיר אותה, ובזה היא דומה לחיבור במנעול שיש לו מפתח, אבל אזיקון אפשר לפתוח אותו. , הרי הדבר קשור ועומד.
כמו כן ביארנו לעיל שלא נראה שדבר שאי אפשר לפתוח אותו בכלל קשר, שכן עיקר המלאכה היא מחוברת וכאילו אי אפשר לפתוח, וכל שכן אם אפשר לפתוח אותו.
אלא שאף אם האזיקון הוא קשר, יחולו בו כל ההתרים שיש בכל קשר, ולדברי הסוברים שהכל תלוי בזמן הקשר, גם בזה יש לדון אותו ככל קשר שתלוי אם עושהו לעולם או לזמן.
אלא שיש לעיין, הרי האזיקון אינו בר פתיחה ואם כך הוא קשר לעולם. אבל זה אינו, שהרי ככל שיחתכו את האזיקון גם החיבור של האזיקון ישתחרר, ואם כך הרי זה קשור לזמן ומותר.
לדעת הרמב”ם אפשר להקל יותר ולדמות לעניבה שמותר אף בקשר לעולם, מאחר ואין זה מעשה אומן, והרי אף הוא לא מתחלף בקשר רגיל. ונראה שאין זה בכלל קשר אומן ועל כן אין בו חשיבות של קשר.
(ויש לדון שייך להחשיב מעשה אומן מה שנעשה בבית חרושת כדי לשמש אם לאחר שהגעתי אומנות).
אבל מאידך (וכן נטה להחמיר בשו”ת שערי יושר הנ”ל) יש צד לאסור מחמת דברי השלטי גיבורים, שכתב שכל קשר אמיץ יש לחוש בו לקשר של אומן, שדעתו שעיקר קשר של אומן הוא מחמת החוזק שלו, ולדבריהם יש לחוש שאף באזיקון. יש בו משם קשר של אומן, אלא שכל דבריהם הם חומרא כמו שהבאנו משם החזון איש, ועל כן נראה אפשרי בקשר של אזיקון לזמן. אבל בעומד לעולם בודאי שיש לחוש לקשר גמור.
עוד יש להוסיף שבאזיקון שעומד לחיתוך אין לחוש שחשב קשר לעולם, כי אין מתירים את הקשר, והטעם הוא שבאזיקון אחרי שחותכים את האזיקון שוב ניתר כל האזיקון וניתן לשחרר את הסגירה שלו, וכן אין זה נחשב קשר לעולם.
ואפשר גם לא יחשב קשר אמיץ שיהיה בו איסור דרבנן, לאחר ועל ידי החיתוך יתבטל כל הקשר ואם זה קשור אמיץ.
ונמצא אם כן שבאזיקון העומד לזמן קצר אפשר להשתמש לכתחילה, אבל לזמן בינוני הרי זה איסור דרבנן אפשר להשתמש לצורך חולה, ולזמן ארוך יש לחוש שיש בו איסור תורה.
המדור בבניה ויעלה בקרוב…