כיצד ניתן לפתוח אריזות שונות בשבת, מה לגבי הפרדת מזרקים, או בקבוקוני סליין, למשל.
מותר לפתוח אריזות, כגון של תחבושות או פלסטרים וכיוצא בזה, כל עוד אין כוונה לפתוח בצורה יפה אלא בדרך של קריעה. אך יש להיזהר מקריעת אותיות שעל גבי האריזה.
יש מתירים להפריד בקבוקוני "סליין", אך יש חוששים בזה לאיסור תורה, ולכן עדיף לעשות זאת על ידי נכרי, או להכין מלפני שבת. הרכבת מחט למזרק בשבת מותרת. מותר לשבור ראש של אמפולה, או להחדיר מזרק למכסה הגומי של אמפולה בכדי למהול בה נוזל.
כיצד מותר להשתמש בטלפון במשמרת – אחיות מתקשרות לפעמים גם לדברים לא דחופים.
כשמדובר על הטלפון המחלקתי מותר לענות לשיחות, משום שלפעמים יש בדבר חשש פיקוח נפש. כך גם כשמתקבלת שיחה בטלפון האישי מרופא/אחות/מעבדות וכיוצא בזה. אמנם, יש להקפיד במידת האפשר על מענה ב"שינוי", כלומר הקשה על הלחצנים בגב האצבע, או להרים את השפופרת בדרך שאינה נוחה כרגיל בימות החול. כשהשיחה עוסקת בדברים דחופים ניתן לנהל אותה בקצרה אך באופן שכל הפרטים יהיו ברורים. התברר שאין מדובר בשיחה דחופה, יש לומר: אינני משוחחת שיחות שאינן דחופות בשבת. ככלל בימות החול על האחות להבהיר שהיא אינה מעוניינת לקבל שיחות שאינן דחופות בשבת, ולהטמיע זאת כהרגל במחלקה ובין הגורמים השונים שהיא עמם בקשר.
האם מותר לפתוח עם כרטיס מחסני ציוד על מנת להביא ציוד.
במידה שאין אפשרות שחדר הציוד ייפתח על ידי מפתח רגיל, או יישאר פתוח, הדבר מותר, וגם כן בשינוי, כלומר להצמיד את הכרטיס אל הקורא בדרך שאינה נוחה כרגיל בימות החול (כגון הצמדת הגוף אל הקורא).
כיצד מותר לבצע בדיקת אק"ג? (הדפסה ותלישת דף).
במידה שניתן להעביר את הנתונים באופן דיגיטלי, ללא הדפסה ותלישת דף, הדבר עדיף (וההקשה במחשב להעברת הקובץ תתבצע בשינוי). במידה שנדרשת הדפסה, אם אין נכרי שיבצע זאת, יש להקיש בשינוי (באמצעות גב האצבע) לביצוע ההדפסה, ואת הדף יש לתלוש גם כן בשינוי, ולהשתדל לתלוש את הדף שלא בצורה מדוייקת.
האם מותר לחבר ולנתק מד לחץ דם מהשקע.
כשהדבר נדרש (דהיינו, שאין מד לחץ דם נייד מוטען), מותר לעשות זאת, ובמידת האפשר בשינוי, כגון על ידי "צביטת" התקע בשתי אצבעות מקופלות ומשיכתו. ככלל יש להיות זהירים עם הצורך לחבר או לנתק מכשירים בשבת, שכן אין לחבר לשקע מכשירים שאי-חיבורם אינו צפוי לפגוע בטיפול.
האם וכיצד מותר להדביק מדבקות זיהוי מטופל על דפים/צמיד, והם מותר לסגור את הצמיד על יד המטופל.
הדבקת מדבקות על דפים או צמידים או מבחנות כרוכה באיסור תורה, אך מכיון שהדבר הכרחי לצורך הטיפול והתיעוד הרפואי, במידה שיש נכרי יש לבקשו לבצע את הפעולה. אין נכרי, יש להדביק את המדבקה בשינוי, כגון שמחזיקים את קצה המדבקה במזרק ומניחים אותה באמצעותו על גבי הטופס או הצמיד, או להניח את המדבקה על כף היד כשהדבק למעלה, ולהניח את הדף עליה, באמצעות היד השניה. (או בדרך אחרת שמסרבלת מעט את הפעולה).
ישנם שני סוגים של צמידי זיהוי. צמיד שנסגר על ידי לחיצה של כפתור הננעל באופן בלתי הפיך, כלומר שבכדי להסירו חייבים לגזור אותו, מותר להשתמש בו בשבת. אך צמיד הנסגר בהדבקה, יש בו איסור תורה, ויש לסגרו על ידי נכרי, או באין נכרי, בשינוי.
שמיעת קידוש בדלפק – אם אני שותה מעט מיץ ענבים ואוכלת רק אחרי כמה שעות, צריכה לקדש שוב?
לכתחילה, יש לסעוד סעודה בסמוך לקידוש, או לכל הפחות לאכול כזית מזונות. אם הדבר אינו אפשרי, נדרשת שתיית רביעית יין (או מיץ ענבים) לפחות, ובכך יוצאים ידי חובת קידוש במקום סעודה וניתן לאכול את הסעודה עצמה גם מספר שעות לאחר מכן.
מה השינוי הדרוש לצורך שימוש במחשב?
הטוב ביותר, כשאין כתבנית זמינה – שימוש באצבעון פלסטיק על האצבע, או הקשה עם כלי אחוז ביד (כמו מזרק ריק), אבל כל שינוי המסרבל מעט את הכתיבה מועיל, למשל הקשה באמצעות פרק האצבע, במקום בכרית האצבע.
ספציפית בחדרי מיון, ברוב המקרים אין פנאי ואפשרות להקליד בשינוי, או להשתמש בכתבנית, ובמקרים אלו מותר להקליד במחשב כרגיל. עבור הדפסות, יש להקיש בשינוי, או להיעזר בכתבנית.
המדור בבניה ויעלה בקרוב…