הדרכה לצוותי רפואה וסיעוד העובדים ביום הכיפורים

https://medicalhalacha.co.il/wp-content/uploads/2022/11/WhatsApp_Image_2022-07-06_at_19.27.21_11.jpeg

הרב ישראל מלכה

  • צוותים רפואיים שאינם צמים ביום הכיפורים

[א] אנשי צוות רפואי שיש להם תפקיד העוסק בפיקוח נפש, ורואים שהתענית מקשה עליהם לתפקד כהלכה, כך שחלילה יכולים לקבל החלטות שגויות, או לבצע פעולות בצורה לא תקינה, מותר להם לשתות לשיעורין ביום הכיפורים כשמרגישים כבר חולשה וירידה בתפקודם.

דוגמאות מצויות:

[א] רופא מנתח שעוסק בניתוחים דחופים ומצילי חיים.

[ב] רופא המטפל בחולים בחדר המיון.

[ג] אחות העובדת בטיפול נמרץ פגים וחוששת לקבל החלטות שגויות.

[ד] אחות הסובלת מסוכרת נעורים ללא צורך באינסולין החוששת שהצום בלחץ העבודה יחמיר את מצבה.[1]

  • עירוי לאנשי צוות רפואי

אף שסתם חולים אין ממליצים להם להתחבר לעירוי נוזלים, שונה הדבר באנשי צוות רפואי או סיעודי שיש להם משמרות ביום הכיפורים, וחוששים שלא יוכלו לתפקד היטב מתוך התענית (אף אם אינם עוסקים בהכרח בפיקו"נ), ויכולים להתחבר למנת נוזלים דרך הווריד בכדי שיוכלו לתפקד כהלכה. מאחר שהם בקיאים בכללי השמירה על עירוי נוזלים ובמניעת חשש זיהום, והדבר זמין ונוח עבורם, אכן ראוי שיתקינו לעצמם עירוי נוזלים מבעוד יום, וישתמשו בו ביום הכיפורים לצורך עירוי.

אמנם כאמור, העוסקים עם חולים שיש בהם פיקו"נ ויש חשש משמעותי שלא יוכלו לתפקד כהלכה מותרים בשתייה לשיעורין, ועבורם חיבור לעירוי הוא בגדר מידת חסידות והנהגה טובה.[2]

  • רחיצה היגיינית לאנשי צוות רפואי

אנשי צוות רפואי מותרים לרחוץ את ידיהם לשם היגיינה בין טיפול בחולה אחד לטיפול בחולה אחר.[3]

[1] שבת שבתון (סעיפים כז, כח).

[2] רבינו הגר"א וייס שליט"א.

[3] תורת היולדת (פרק נ"ב סעיף ט"ו)

המדור בבניה ויעלה בקרוב…