האם יוצאים ידי חובה בשמיעה עם שתל קוכליארי?

הרב מרדכי אורלנסקי

מערכת השמיעה של האדם מורכבת ופועלת ע"י אלפי שערות זעירות הנמצאות באיבר פנימי באוזן הנקרא "שבלול". כאשר באוזן נקלטים גלי קול, הם מניעים את השערות, ותנועה זו שולחת – באמצעות עצבים המחברים בינן לבין מח האדם – אות חשמלי למח, הקולט את הקול.

ליקוי שמיעה נוצר לרוב בשל חסרון מספר שערות, כאשר ככל שחסרות לאדם יותר שערות – כך נפגמת שמיעתו יותר.

מכשיר שמיעה רגיל פותר את הבעיה ע"י הגברת עוצמת הקול (כאשר המכשיר למעשה משמש בתפקיד רמקול זעיר). בשל השערות החסרות, הרי שאלו הקיימות הופכות לרגישות פחות לקול סטנדרטי, וכאשר הקול מגיע בעוצמה גבוהה יותר, מתעוררות השערות הנשארות לפעולה, ומשדרות את גלי הקול למח. (זו הסיבה בשלה גם בקרב הנעזרים במכשיר שמיעה ישנם הבדלים, ויש השומעים את הקול באופן מיטבי ויש השומעים אותו באופן פחות טוב, כל זאת, בהתאם למצב השערות הקיימות והפעילות).

נתון זה עומד ביסודה של מחלוקת הפוסקים בה עסקנו במאמר אחר, לגבי השאלה האם שמיעת קול במכשיר שמיעה דינה כשמיעה רגילה. יש בפוסקים שטענו שהיות ולמעשה הקול המושמע ע"י המכשיר אינו הקול המקורי, כי אם חיקוי של קול מקורי שהוגבה באמצעים מלאכותיים – נמצא שהשומע לא שמע את הקול המקורי של האדם או של השופר וכד', וממילא אינו יוצא ידי חובה, ויש שטענו שמהיות והקול המלאכותי הוא למעשה "המשכה" של הקול המקורי ונוצר מכוחו, יש לדון אותו כקול מקורי, ויוצאים בשמיעתו ידי חובה, וכפי שביארנו במאמר הנ"ל.

שתל קוכליארי (שבלולי) לעומת זאת, פועל בצורה שונה לחלוטין: הוא למעשה עוקף ומחליף את פעולת השבלול והשערות שבו, ומעביר ישירות את הגירוי והאות החשמלי לעצבים שבמח. מח האדם מקבל איפוא את הקול המקורי, לכאורה (ולא קול שהוגבר או נוצר בצורה מלאכותית), אלא במקום שהשערות שבשבלול יעבירו את האות, מעביר השתל את האות למח.

משכך, ישנם פוסקים הסבורים, שהפתרון של שתל מספק מענה הלכתי אף לשיטה המחמירה במכשיר שמיעה, שכן כאמור, הקול המתקבל הוא הקול המקורי שנשמע, ולא קול מלאכותי, רק שהוא נקלט במח באופן עקיף באמצעות השתל.

כך היא שיטת הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א שנשאל בענין (קובץ 'עטרת שלמה' שע"י המכון המדעי טכנולוגי להלכה, קובץ ט' עמוד קנ"ג) והשיב שיש להקל ולצדד שהשומע באמצעות שתל יוצא ידי חובתו. בתחילת תשובתו כותב הוא ש"יש לצדד שאינו יוצא, שלפי שמתברר אף ששומע, אין איכות השמיעה אצלו כמו בדידן, ויש אומרים שלכן אין דיבורו ככל אדם, אבל כיון שהפעולה דהיינו השמיעה אינה ככל אדם בשמיעה – לא יצא".

אלא שלמעשה מסקנתו היא שהוא כן יוצא ידי חובתו בשמיעת דברים שבקדושה, "כיון שאצלו לפי השמיעה נקרא דרכו… אבל כאן מוסתר (המכשיר) באוזן, והשינוי אצלו דרכו בכך. ולכן אף שאינה ככל אדם, כיון שזהו דרכו – מספיק בכך".

הוא גם מצרף לכך את שיטת החזון איש, הסובר שבכל מכשיר שמיעה יש להקל והשומע כך נחשב ששמע את הקול האמיתי והמקורי, ומסיק שם כאמור, ששתל נחשב למעליותא ביחס למכשיר שמיעה, ומשום כך הכרעתו היא שהשומע באמצעותו יוצא ידי חובתו.

לעומת זאת שיטת רבנו הגאב"ד הגאון רבי אשר וייס שליט"א היא, שדין אחד למכשיר שמיעה ולשתל – ובשניהם אין יוצאים ידי חובה. שיטתו מבוארת בתשובה שנדפסה בקובץ "אור השבת" (גליון י"ט, עמ' ח'), וחזרה ונתבארה בתשובה למחברי הספר "יעיר לי אוזן", כאשר הוא סבור שככל שהמצוה תלויה בשמיעה, הרי שרק שמיעה שע"י האוזן ואיבריה היא החשובה שמיעה, וכל התערבות מלאכותית או עקיפה פוסלת את המצוה, והיא אינה חשובה כשמיעה, וזו לשונו שם: "דאין דין שמיעה אלא ע"י כלֵי השמיעה שבאוזן, והיא לבדה מוגדרת כשמיעה בנוגע לכל דיני תורה שצריך בהם שמיעה, בין במצות שופר שענינה בעצם השמיעה ובין במצות מגילה שיסודה בדין שומע כעונה. אבל בשתל קוכליארי שעוקף את אברי האוזן ומעביר את הקול לעצבי השמיעה שבמוח באופן ישיר, אין זה מוגדר כשמיעה, כך נראה עיקר לדינא".

כיוצא בזה סבר גם הגאון רבי שאול ברייש זצ"ל, אב"ד ציריך (בתשובתו שנדפסה בקובץ 'נזר התורה', גליון י"ח, אלול תשס"ח, עמ' של"ה), הטוען – לאחר בירור עם מומחים, שדין אחד למכשיר שמיעה ולשתל שבלולי, שכן "הכל סובב על ציר אחד, שהמכשיר קולט את הקולות ומוציא מתוכו אותן הקולות ממש כבולעו כך פולטו, אבל הן עתה במציאות הקולות של המכונה; אין שומעים את הקולות של האדם שדיבר, אלא את הקולות של עץ ואבן". ומהיות ודעתו שם נוטה כשיטת המחמירים במכשיר שמיעה, הרי שלמעשה לשיטתו אין יוצאים בשמיעה באמצעות שתל קוכליארי.

יצויין, שכל זה מעיקר הדין, אך למעשה כותב רבנו הגאב"ד שליט"א, "מ"מ, כיון שמדובר במי שאינו מסוגל לשמוע כלל אלא ע"י מכשיר זה ודאי יש לו לשמוע ע"י המכשיר, כיון שאין לנו בזה הלכה למשה מסיני ובסברא אין בכ"ז הכרעה ברורה ומוחלטת, אך ודאי שאינו יכול לברך על שמיעה זו".

 

 

 

המדור בבניה ויעלה בקרוב…