דיני ערב פסח
תענית בכורים
מלאכה בערב פסח
אכילת מצה בערב פסח
ערב פסח שחל בשבת
לבני ספרד ישנה אפשרות לאכול מצה עשירה עד שעה עשירית[19]. ולבני אשכנז יש אפשרות לאכול מצה עשירה קודם זמן איסור אכילת חמץ[20]. אמנם במקרה של חולים וזקנים הזקוקים לזה, יש להקל גם לבני אשכנז לאכול מצה עשירה גם בהמשך היום[21].
עירוב תבשילין
להיטהר לפני החג
נחלקו הפוסקים אם רחיצה במקלחת מועילה לענין טהרה על ידי שפיכת תשעה קבין: יש שכתבו ששהייה תחת המקלחת במשך זמן שיישפכו עליו תשעה קבין, אף היא מועילה, ואין צריך לשפוך מכלי דוקא או על ידי כח גברא[36]. ולדעה זו, ניתן למדוד את הזמן בו מתמלא כלי של ליטר אחד באותו ברז, להכפיל אותו במספר הליטרים הנדרש [ראה לעיל], ולשהות תחת המים הזורמים במשך אותו זמן[37]. ויש מהפוסקים שכתבו שרחיצה במקלחת אינה מועילה כלל, וראה עוד בהערה[38].
[1] שולחן ערוך (או"ח סימן ת"ע סעיף א').
[2] עיין משנה ברורה (שם ס"ק י').
[3] מנחת יצחק (ח"ט סימן מ"ה) על פי ביאור הלכה (סימן תקנ"א ס"י ד"ה וסיום מסכת).
[4] מעדני שלמה (מועדים עמ' ב') בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל; שו"ת משנת יוסף (חלק ז' סימן פ"ג); חשוקי חמד (בכורות נ"ד ע"ב); מנחת אשר (שיעורים אגרות ומאמרים הנוגעים למגיפת הקורונה, סימן כ"א) לענין מי שנמצא בבידוד או שחושש מלבוא לבית הכנסת מחשש להידבקות. [ולגבי החולה עצמו אם הוא בכור, יתבאר להלן שהוא פטור מלהתענות, אמנם אם יש לו אפשרות לשמוע סיום בטלפון, יתכן שעדיף שיעשה כן]. ועיין עוד שו"ת תשובות והנהגות (חלק ה' סימן קכ"ו).
[5] שכן לכתחילה ראוי לעשות כן אף במצבים בהם פטור הוא מתענית (הגר"ש ואזנר זצ"ל, קובץ מבית לוי חלק א' עמ' ל"ט; וכן הובא משם הגרי"ש אלישיב זצ"ל בספר אשרי האיש או"ח חלק ג' פרק נ"ה סעיף ג').
[6] משנה ברורה (שם ס"ק ב'). אשר להגדרת מיני תרגימא, יעוי' בכף החיים (שם ס"ק י"ד) שהביא בזה (בשם ספר שלחן גבוה) ג' דעות: בשר או גבינה; קטניות; פירות. ובספר הלכות חג בחג (פסח עמ' רל"ב) כתב שיש שהקילו אף במיני מזונות, ועי' בס' מנחת איש (חג ומועד פר מ"ב סעיף ג') שהסיק שמיני תרגימא הינו כל דבר שאינו פת, ואפילו בשר ודגים ושאר תבשילים, ואף מיני מזונות, ובלבד שאינו קובע עליהם סעודה.
[7] שולחן ערוך (סימן תס"ח סעיף א' וב').
[8] רמ"א (שם סעיף א'); כף החיים (שם ס"ק י"ב).
[9] משנה ברורה (שם ס"ק ז')
[10] משנה ברורה (שם ס"ק ה').
[11] רמ"א (סימן תע"א סעיף ב').
[12] משנה ברורה (שם ס"ק כ' ובסימן תמ"ד ס"ק ח').
[13] בשער הציון (סימן תמ"ד ס"ק א') הביא שבמג"א (שם ס"ק ב') כתב שאין נוהגין לאכול מצה מבושלת בערב פסח, ובביאור הגר"א צידד שלדעת הרמב"ם אסור לאכול מצה מבושלת בערב פסח, ומשמע שגם דעת הגר"א נוטה לשיטה זו. וכן בשלחן ערוך הרב (שם סעיף ד') כתב שאין נוהגין כן.
[14] סידור פסח כהלכתו (חלק א' פרק ט"ו הערה 31) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, וכן בספר אשרי האיש (או"ח חלק ג' פרק נ"ו סעיף י'); אור לציון (חלק ג' פרק י"ג סעיף ג'); ובשו"ת שבט הלוי (חלק ח' סימן קי"ז ס"ק א') כתב שנראה להחמיר בזה.
[15] בספר הליכות שלמה (פסח, פרק ח' סעיף ד') כתב שאם בזמן הלישה אבד מהמצה תואר לחם, יש מקום לומר שמותר לאוכלה בערב פסח. ובספר שמירת שבת כהלכתה (חלק ב' פרק נ"ו הערה נ') כתב שמצה שהתפוררה ונילושה ברוב שומן ודבש ונאפתה, מותר לאכול אותה בערב פסח. ועיין במשנה ברורה (סימן תע"א ס"ק י"ט) ובשער הציון (שם ס"ק ט"ז).
[16] יחוה דעת (ח"ג סימן כ"ו).
[17]עיין בשולחן ערוך (סימן ת"ע סעיף ג') שהאיסטניס יתענה בערב פסח כדי שיאכל את המצה לתיאבון. ובמשנה ברורה (סימן תע"א ס"ק ה') כתב (בביאור דברי הרמ"א שם סעיף א') שמי שאם יאכל אפילו מעט משעה עשירית ואילך, שוב לא יוכל לאכול בלילה לתיאבון, אסור לו לאכול אז אפילו פירות.
[18] אשר לסעודה שלישית, עיין בשלחן ערוך (סימן תמ"ד סעיף א'). וברמ"א (שם) כתב שיקיים סעודה שלישית במיני פירות או בשר ודגים. ובמשנה ברורה (שם ס"ק ח') כתב שטוב גם כן לחלק את סעודת הבוקר לשניים. וראה עוד בספר שמירת שבת כהלכתה (חלק ב' פרק נ"ו סעיף י"ב).
[19] שלחן ערוך (שם), אבל לא לאחר שעה עשירית, כדי שיאכל את המצה בלילה לתאבון. שעה עשירית הינה כארבע שעות אחר חצות היום, אלא שהדבר נבחן בשעות זמניות, ועל כן יש לבדוק בלוחות השנה את השעה המדוייקת.
[20] עיין ברמ"א (שם); אגרות משה (חלק א' סימן קנ"ה).
[21] שו"ת נודע ביהודה (מהדו"ק או"ח סימן כ"א); דעת זקנים (סגל, עמ' לז) בשם הגר"נ קרליץ זצ"ל; הגהות אבן ישראל על המשנה ברורה (סימן תס"ב ס"ק י"ט); מקדש ישראל (הרפנס, פסח סימן תפ"ח).
[22] כן הובא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל (אשרי האיש או"ח חלק ג' פרק נ"ז הערה רע"א, קובץ הליכות והנהגות). ועיין בספר הליכות שלמה (פסח פרק ח' סעיף י"ג), ובספר שמירת שבת כהלכתה (פרק נ"ו סעיף י"ב והערה מ"ח).
[23] הליכות שלמה (שם).
[24] דעת זקנים (סגל, עמ' נ"ה) בשם הגר"י זילברשטיין שליט"א.
[25] הגדת מנחת אשר (עמוד ס"ו, ע"פ תשובה בכת"י של מרן שליט"א).
[26] ראה מנחת יצחק (ח"ז סימן ל"ו) ומשנה הלכות (ח"ז סימן ע"ד).
[27] ראה מאמר מרדכי (סימן תקכ"ז סקי"ח) שאין מצווה בהנחת עירוב תבשילין כשאין לו צורך לעשות מלאכה ביום טוב לצורך שבת, ועל פי זה כתבו המנחת יצחק והמשנה הלכות שם שאין לברך כשאין לו צורך אלא בהדלקת הנר, מאחר שלפי הסתם בשולחן ערוך (סימן תקכ"ז סי"ט) אין חיוב עירוב תבשילין רק בשביל הדלקת הנר.
[28] על פי הגדת מנחת אשר (עמ' פא), ועיין מועדים וזמנים (ח"ז סימן קכ"ב).
[29] ראה משנה ברורה (סימן תקכ"ז סק"ד).
[30] סדר היום (סדר אמירת קרבן פסח); משנה ברורה (סימן תע"א ס"ק כ"ב).
[31] סדר היום (סדר אמירת קרבן פסח).
[32] שונה הלכות (סימן פ"ח סעיף ו') ובירור הלכה (או"ח סימן פ"ח), והוא על פי שיטת החזון איש בענין השיעורים.
[33] שיעורי תורה להגר"ח נאה (סימן ג' סעיף ל' עמ' רס"ג).
[34] שו"ת מנחת יצחק (חלק ד' סימן כ"א).
[35] משנה ברורה (סימן פ"ח ס"ק ד').
[36] שו"ת מנחת יצחק (חלק ד' סימן כ"א וסימן כ"ח ס"ק ח'); שו"ת שבט הלוי (חלק א' סימן כ"ד) שיש להקל במקום שאי אפשר בטבילה. ובשו"ת תשובות והנהגות (חלק א' סימן קכ"ג) שרחיצה במקלחת מועילה רק אם אין אפשרות אחרת.
[37] שו"ת מנחת יצחק (שם).
[38] שו"ת משנה הלכות (חלק ג' סימן א') שכתב שמקלחת אינה מועילה כלל לדין שפיכת תשעה קבין, וראה שם (סוף הסימן) דעת הגר"מ פינשטיין זצ"ל; כן הובא בתורת המועדים על השונה הלכות (סימן תר"ו אות י"ט) בשם החזו"א, שראש המקלחת כיון שיש בו הרבה חורים, הרי זה נחשב ליותר משלושה כלים, והביא שם דעת הגרח"ק שאם יפרק את ראש המקלחת וישתמש בצינור לבד, יועיל לדעת החזו"א; אמנם שם ובספר הלכות חג בחג (ימים נוראים פרק כ"א הערה 62) מובא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שמקלחת אינה מועילה כלל לענין שפיכת תשעה קבין משום שאין בזה מעשה שפיכה.
המדור בבניה ויעלה בקרוב…