גילוח לצרכים רפואיים – מדריך מעשי

גילוח ותספורת הן מהפעולות השגרתיות שיש לגביהן הלכות רבות בכל חלקי התורה, ונדרש ידע והקפדה בכמה תחומים, כמו האיסור החמור על השחתת פאות הראש והזקן, דיני "לא ילבש", ועוד. במסגרת טיפול רפואי, נדרש למטרות שונות ביצוע של פעולת גילוח, הן של אזור המיועד לניתוח, הן בעקבות ניתוח שנעשה, והן למטרות בדיקות ומטרות אחרות. להלן נפרט בס"ד מספר דוגמאות בהלכות אלו, מבלי להיכנס ליסודות ההלכתיים, אלא בקצרה ובאופן מעשי.

איסורי שבת

  1. במסגרת הכנה לניתוח, אסור לגלח את שערו של החולה במקום הניתוח המתוכנן, אלא אם כן מדובר על ניתוח דחוף שצריך להתבצע בשבת עצמה או מיד בצאת השבת, וגילוח אחרי השבת יעכב את הביצוע שלו.
  2. מותר לגלח את השיער של חולה מסוכן שזקוק לבדיקת א.ק.ג. בשבת, ועקב ריבוי שיער באזור החזה אין אפשרות להצמיד לו את המדבקות. הוא הדין בחולה מסוכן שצריך בדיקת א.א.ג. בשבת.
  3. בכל מקרה כזה חובה להקפיד על צמצום מינימלי של הגילוח לפי הצורך משום שעל כל שערה זהו איסור תורה בפני עצמו. (עיין משנה ברורה סימן שמ, ג. נשמת אברהם שם).
  4. במסגרת ההכנות ללידה, ראוי לקחת בחשבון צורך של גילוח השיער (שם, ותורת היולדת).

איסורי גילוח פאת הראש והזקן

  1. אסור לגלח במקום הפאות והזקן עם סכין גילוח גם כשהמטרה היא רפואית כגון תפירת פצע, אלא אם כן יש סכנה מחמת החתך, ואין אפשרות גילוח סטרילית אחרת.
  2. ברוב המגרים אין סיבה לגלח דווקא בתער – והרב פרופ' אברהם שטיינברג מעיר ש"כיום אין מצב הידוע לנו מדרכי הרפואה שלצורך רפואתו צריך לגלח דווקא בתער" (אנצ' הל' רפואית ח"ו עמ' 46), ולכן חובה להקפיד על גילוח במספריים או בדרך היתר אחרת, ולא בתער.
  3. אחות שנדרשת לגלח את פניו של חולה בתער, ואין לה ברירה אחרת, טוב שתציג בפניו מכונת גילוח כדי לגלח את החולה, אבל אם קשה לה לעשות זאת מותר לה לגלח אותו בתער, משום שבאישה עיקר הדין לדעת השו"ע שאין בה איסור הקפה (שו"ע יו"ד סי' קפ"א ס"ו, ועיי"ש ש"ך והגרע"א, ועוד), ואם תסרב ויגלח עצמו יעבור יותר איסור. כן פסק הגר"י נויברט (נשמת אברהם סי' קפ"א). אמנם אח או כל גבר אחר, אין שום היתר.

איסור "לא ילבש"

  1. מי שיש לו פצעים בבית השחי ובבית הערוה, ומצטער מצד השיער, מותר לגלח אותו (שו"ע יו"ד סימן קפב, ד).
  2. וכל שכן מי שצריך לעשות טיפול רפואי ועבור זה צריך לגלח, שאפשר לגלח (שבט הלוי חלק יא סימן קצ"ט, שבט הקהתי ג' רל"ג).
  3. בעקבות ניתוח באיזור "עצם הזנב" להסרת סינוס פילונידלי (המכונה "שערה הפוכה"), צריך לגלח את השיער שם באופן קבוע או בלייזר, והדבר מותר.
  4. בחור שצמחו לו שערות בין שתי הגבות מותר לגלחם (נשמת אברהם סימן קפב עמ' קמ בשם הגרש"ז אויערבאך, תל תלפיות תשע"ג בפסק הגרי"ש אלישיב, שמותר גם בלייזר).
  5. הסובל מריבוי שערות באף מותר להסירם (הגר"מ גרוס, אום אני חומה ח"ב סי' ס"ט).

גילוח בן לאביו

  1. יש שכתבו שאין לבן לעשות תספורת או גילוח לאביו, משום חשש הוצאת דם מהגוף תוך כדי הגילוח (מושב זקנים לבעלי התוס' פרשת קדושים, ועי' בספר לקט יושר, שהעיד שרבו בעל ה'תרומת הדשן' לא הניח לבנו לספר את שערו בשל כך). אמנם, איסור זה אמור רק כאשר אכן ישנו חשש להוצאת דם, וכגון בגילוח במכשירים חדים, או במקרים בהם קיימים פצעים בגוף האב או שעורו רגיש מאד. אך גילוח זקן גרידא, או תספורת במכשירים עדינים ובכל מקרה בו אין חשש להוצאת דם, אין איסור בדבר (שבט הקהתי ח"א סי' ר"ס).
  2. כמו"כ, אם האב מתבייש להסתפר אצל אדם אחר, בשל פצעים שישנם בראשו וכד', ונח לו יותר שבנו יעשה את התספורת, או שהוא סבור שבאופן כללי בנו ידקדק יותר שלא לגרום לו כאב, אזי רשאי הבן לספר את אביו (באר משה ח"ד סי' פ"ד).

 

 

המדור בבניה ויעלה בקרוב…